Proste „Motion Capture”



Problem

Stworzenie prostego systemu typu „Motion Capture” przy użyciu nagranego materiału

Rozwiązanie

Adobe After Effects od wersji CS3 posiada wbudowane narzędzie „Puppet Tools” pozwalające tworzyć płaską siątkę na obiektach dwuwymiarowych. System działa na prostej zasadzie „wbijania szpilek” ktorę to następnie można animować w dowolny sposób. Przydatne narzędzie przy tworzeniu organicznych animacji postaci dwuwmiarowych i tym podobnych. Jednak aby połączyć ruchy nagranego aktora z „pinezkami” postaci dwuwymiarowej, wykorzystaliśmy Motion Tracking. Do aktora przyczepiliśmy karteczki o wysokim kontraście (w tym przypadku żółte) które służyły jako „trackery” czyli obiekty do śledzenia ruchu. Karteczki były przyczepione dokładnie w tych samych miejscach co punkty przyczepienia szpilek w naszej postaci dwuwymiarowej czyli wyglądało to mniej więcej tak:

Następnie, nagraliśmy aktora parę razy, tak aby wybrać najlepsze ruchy pasujące do piosenki (w tym przypadku chodziło o taniec). Materiał został mocno skontrastowany, aby „trackery” były bardziej widoczne. Każda karteczka zostrała precyzyjnie strackowana, tworząc przy tym ścięzkę ruchu odpowiadającą jednemu punktowi postaci 2D. Aby powiązać punkty trackerów z „pinezkami” użyliśmy prostej ekspresji przypisanej pozycji każdej pinezki, mianowicie:

thisComp.layer("aktor.mov").motionTracker("Tracker 1")("Track Point 1").featureCenter
gdzie „aktor.mov” to nasz materiał z trackerami a Tracker 1 – Track Point to prześledzony ruch karteczki odpowiadającej danej pinezce.

Jednak okazało się, że nasza postać ma zupełnie inną budowę ciała niż człowiek, w związku z tym obiekt trzeba było ręcznie przeskalować. Po przeskalowaniu, niezbędne okazało się delikatne poprawki, wpływające na animację, czyli sprawdzenie wszystkich klatek kluczowych. Gotową animację na samym końcu należało zapętlić, w tym celu, usuneliśmy około 20 ostatnich klatek kluczowych i wstawiliśmy jedną – taką samą jak na początku.

Wniosek

Puppet Tool i wykorzystanie Motion Trackerów może posłużyć jako prosty mechanizm przechwytujący ruch (motion capture) nagrany kamerą. Sytuacja sprawdzą się na płaszczyznach dwuwymiarowych i pozwala zaoszczedzić sporo czasu, wzbogacając dodatkowo animację o bardziej organiczne ruchy.

Mateusz Kukła Mateusz
Kukła
Motion Designer