PS3 Eye Camera



Kamera cyfrowa

Niezbędnym elementem podczas prototypowania jest kamera podłączana bezpośrednio do komputera.

Jej celem jest transmisja obrazów płynnych (odbywająca się w sposób ciągły) lub obrazów statycznych (pojedynczy obraz przesyłany co pewien czas).

Kamera, jako interfejs, zmienia swoją funkcję z urządzenia rejestrującego obraz na instrument do interakcji.

Analiza obrazu pozwala na śledzenie ruchu obiektów postrzeganych przez kamerę, w tym również ruchu człowieka.

Ekstrakcja tych ruchów za pomocą oprogramowania nie jest prosta i polega na analizie zmian w sekwencji przekazywanych przez kamerę klatek.

Przetworzony przez komputer obraz, może posiadać elementy realistyczne lub może być kompletną wirtualną abstrakcją.

Badanie ruchu człowieka z informacji przekazywanych przez kamerę, jest analizą bardzo trudną do zrealizowania.

Wynika to z faktu interpretowania ruchu w przestrzeni trójwymiarowej z płaskiego obrazu.

Aby kamera dobrze spełniała swoje zadania, należy zwrócić uwagę na jakość przesyłanego obrazu oraz szybkość działania nawet w słabszym oświetleniu.

SONY Playstation 3 Eye Camera

Po przetestowaniu wielu kamer dostępnych na rynku, najlepsza okazała się SONY Playstation 3 Eye Camera.


Sony Playstation 3 Eye Camera

PS3 Eye pozwala na analizę obrazu w rozdzielczości 320×240 pikseli przy szybkości transmisji danych na poziomie 125 klatek na sekundę, lub 640×480 pikseli przy 75 klatkach na sekundę.

Sterowniki pod Windows można pobrać ze strony Code Laboratories.
Dla Mac OS X można użyć macam.

Dodatkowym czynnikiem jest cena. Obecnie PS3 Eye można nabyć już za 10EUR.

Rejestracja podczerwieni.

Praktycznie każda kamera cyfrowa widzi podczerwień, ale niemal wszystkie posiadają filtr, który ją blokuje.

Po usunięciu filtra matryca kamery reaguje na zakres światła widzialnego (czyli takiego, na które reaguje siatkówka oka w procesie widzenia) i podczerwonego.

W sieci dostępnych jest wiele przykładów na to, jak należy zmodyfikować PS3 Eye, aby usunąć filtr podczerwieni.

Należy zwrócić jednak uwagę, że po usunięciu tego filtra, przekazywany przez kamerę obraz staje się nieostry, gdyż filtr jest jednocześnie soczewką!

Można użyć standardowego mocowania do obiektywów m12x0.5 oraz obiektywów M12 (S Mount).

PS3 Eye Camera m12 Mount

Zmodyfikowaną w ten sposób kamerę możemy użyć na przykład do budowy ekranu dotykowego.

Kilka kamer.

Sterownik do Playstation 3 Eye Camera umożliwia podłączenia kilku kamer do jednego komputera i analizy obrazu z każdej z nich w czasie rzeczywistym.

PS3 Eye - 4 Cameras

Przykład implementacji o OpenFrameworks.

void testApp::setup()
{
	camWidth = 320;
	camHeight = 240;

	vidGrabber = new ofVideoGrabber[ 6 ];

	// (unavailable) device[0] DV Video
	// (unavailable) device[1] IIDC FireWire Video

	for ( int i = 2; i < 6; i++ )
	{
		vidGrabber[ i ].listDevices();
		vidGrabber[ i ].setVerbose( true );
		vidGrabber[ i ].initGrabber( camWidth, camHeight );
	}
}

void testApp::update()
{
	ofBackground( 100, 100, 100);

	for ( int i = 2; i < 6; i++ )
	{
		vidGrabber[ i ].grabFrame();
	}
}

void testApp::draw()
{
	ofSetHexColor( 0xffffff );

	int offsetX = 0;
	int offsetY = 0;

	for( int i = 2; i < 6; i++ )
	{
		vidGrabber[ i ].draw(
			20 + ( offsetX * camWidth ),
			20 + ( offsetY * camHeight )
		);

		if ( offsetX++ == 1 )
		{
			offsetX = 0;
			offsetY++;
		}
	}
}
Szymon Piotr Pepliński Szymon Piotr
Pepliński
Head of Innovation